Inför 2021 har regeringen och Skatteverket föreslagit vissa ändringar som påverkar alla typer av förmånsbilar. Vi vill med nedan text informera lite mer utförligt om vad som kan komma att påverka dig som förare.


Beslutade förslag

  • Nedsättningen av förmånsvärdet (max 10 000 kr) för bilar med rätt till klimatbonus tas bort 2021-01-01. Det gäller även bilar som redan är uthämtade och tagna i trafik.
    Hur påverkar det mig som förare?
    Effekten är en årlig höjning av förmånsvärdet med max 10 000 kr, det vill säga 833 kr/månad i ökat förmånsvärde. Höjningen är baserad på vad bilen har för förmånsgrundande värde från och med 2021-01-01.
  • Nya regler gällande förmånsbeskattning för installation av laddstation i hemmet. Laddstationen kommer efter 2021-01-01 att förmånsbeskattas utefter den summan som är marknadsvärdet för installationen (om arbetsgivaren betalar). Samtidigt kommer laddkablar samt löstagbara laddstationer att förmånsbeskattas som extrautrustning för bilen.
    Hur påverkar det mig som förare?
    Effekten kommer innebära att installationen av laddstationen kommer att förmånsbeskattas på lönen om kostnaden betalas av arbetsgivaren, samt att kostnaden inte går att hantera via AutoPlan. Effekten gällande laddkablar och löstagbara laddstationer innebär att förmånsvärdet blir högre.

Ej beslutade förslag

  • Bonus-Malus kan ändras för bilar som tas i trafik från och med 2021-04-01. Ändringen innebär följande:

    • Maxutsläppet för att få klimatbonus utbetald sänks från 70 gram till 60 gram.
    • Startsumman för bilar som släpper ut CO2 är 45 000 kr, detta minskas sedan med 593 kr/gram CO2.
    • Bonusen höjs från 60 000 kr till 70 000 kr för bilar med noll utsläpp av CO2.
    • Bonusen för gasbilar kommer att vara kvar på 10 000 kr som tidigare.
    • Gränserna för det förhöjda koldioxidbeloppet ändras, vilket ökar kostanden med 25 kr i de två nivåerna som finns.
    • Den nedre gränsen ändras från över 95 CO2/km till över 90 g CO2/km med en ökning i kostnad från 82 kr/g CO2 till 107 kr/g CO2.
    • Den högre gränsen ändras också från över 140 g CO2/km till över 130 g CO2/km, med en ökning av kostnad från 107 kr/g CO2 till 132 kr/g CO2.
    • Grundbeloppet på 360 kr kvarstår för samtliga bilar.
    • För dieselbilar kvarstår bränsletillägget på 13,52 kr per gram CO2/km samt miljötillägget på 250 kr.
      Hur påverkar det mig som förare?
      Om du hämtar ut en ny bil efter 2021-04-01 så kommer dessa nya regler att tillämpas på bilen. För en laddhybrid blir klimatbonusen mindre gentemot en elbil där den kommer att bli högre. Malus-delen av fordonskatten ändras också vilket höjer skatten för bilar som släpper ut mer än 90 gram CO2.

  • Beräkningsmodellen för förmånsvärdet kan ändras för bilar som hämtas ut efter 2021-07-01. Dagens uträkning (med det ränterelaterade beloppet inkluderat) utgår från 9,375% av det förmånsgrundande värdet upp till 7,5 prisbasbelopp och 20,375% av det förmånsgrundande värdet som överstiger 7,5 prisbasbelopp. I den nya uträkningen (med det nya ränterelaterade beloppet inkluderat) baseras förmånsvärdet på 14,35% av det förmånsgrundande priset, oavsett vilket pris det är på bilen. Samtidigt kommer det så kallade ”lyxbilstillägget” att tas bort. Förslaget kommer troligtvis att beslutas under våren 2021.
    Hur påverkar det mig som förare?
    Förslaget medför en genomsnittlig ökning av förmånsvärdet på ca 26% (ca 1 215 kr). Dock kan ökningen bli både högre och lägre beroende på vad det förmånsgrundande priset är på bilen.

  • Förslag på återbetalningskrav av klimatbonus vid utlandsexport av bil inom fem år. Detta är fortfarande under revison men har idag ett preliminärt startdatum per 2021-01-01. Utförande och hur en eventuell återbetalning ska ske är ännu inte fastställt.
    Hur påverkar det mig som förare?
    Då förslaget är under revision kan vi i dagsläget inte svara på hur det kan påverka dig som förare eller om det kommer att göra det.